-Om vores rejse i Canada med tre børn, i tre uger.

Planen for en tur til Toronto og videre derfra med autocamper til Montreal og Quebec, opstod da min mand blev inviteret til konference ifb. med hans job. Vi så at vi kunne kombinere det med vores sommerferie og så er der ellers blevet googlet og nær studeret turistbøger lige siden.

Men få dage inden afrejse blev vores mindste søn syg med falsk strubehoste… Det har han haft før og det lyder altid værre end det er. Men på det tidspunkt var tanken om en 8 timers lang flyvetur alligevel en smule uoverskuelig. Heldigvis har vi en læge der gav os mulighed for vurdere sønnike over flere gange, lige optil morgenen hvor vi skulle afsted. Vi havde også afklaret situationen med flyselskab og forsikringer. Det var dog stadig med en vis tvivl vi tog afsted.

Jeg vidste hvordan jeg skulle hjælpe ham af med virussen, når først vi var kommet til Canada. På flyveturen måtte vi så lindre symptomerne midlertidigt med halspastiller, smertestillende og kram.

Turen dertil.

Flyveturen gik da også nogenlunde, på trods af hosteanfald, lidt opkast og underskud på energikontoen fra start. Så vi startede altså ferien derovre med at gå i seng og få gjort op med søvnmangel og en tidsforskel på 6 timer.

Vi var lidt mærket af rejsen. F.eks sov vores mindste på 2 år, igen to lure i løbet af dagen og hver gang vi stod stille, føltes det som om vi var på en gyngende skib. Men på trods af det, klarede vi dagene med at gå mere en 10.000 kridt, få handlet ind, set nærområdet og opleve både CN Tower og Toronto Island på de to første dage. Vi havde lånt en lækker Onbu bæresele med til vores mindste. Således at vores mellemste barn på 6 år kunne få æren af klapvognen hvis hun havde brug for det. Det var dog sjældent.

CN Tower er Torontos berømte Tv tårn.

Beliggende inde i bymidten med en fantastisk udsigt ud over kæmpebyen.

På en af etagerne var der glasgulv så vi også kunne se ned, lige under os.
Det var temmelig grænseoverskridende at træde ud på. Men en plakat om gulvets robusthed, forsikrede mig om at det nok skulle holde til os.

Fra tv tårnet kunne vi bla. se over til Toronto Island. Dette er en lille ø der ligger lige ud for Toronto´s store havneområde. Derover kører ingen biler, men der er mange søde, sjove huse, strande, parker, en forlystelsespark og en lille lufthavn til privatfly. Det blev vores destination dagen efter. Atmosfæren derover var så skøn. Det var virkelig et fristed fra storbyens trafik. Vi gik ture, legede ved stranden og spiste lækker mad på en lille økologisk og bæredygtig restaurant.  Huse og beboere mindende lidt om Kristiania, bare uden stofferne.

I ugen i Toronto nåede vi også i byens store Zoologiske Have, High Park, Shopping Mall og ned til det berømte Niagara Falls. Kryderet med mange små hyggelige gåture på legepladser og til indkøb. Bare det at komme med ud og handle var en oplevelse i sig selv. Størrelsen på madvare og udvalget var af amerikanske standard og dermed kæmpe store.

Niagara Falls var fantastisk. De vilde vandfald stod i stor kontrast til selve byen. Som mest af alt mindede om Las Vagas. Fyldt med mange spillehaller, hurlumhej huse, Pariser hjul og museer som Guinness Record og Ripleys Belive it or not.

I Helsekost paradis.

En af mine højdepunkter var også helsekostbutikkerne, som udover at have et kæmpe udvalg, også var ca. halv pris af de danske. Der blev bla. shoppet Vitaminer, Manuka honning, Probiotika, Omega3 Olie og Magnesium lotion mm. Sidstenævnte var guld værd til vores trætte ben og fyldte hoveder inden sengetid. Vores mindste blev fri fra hosten på få dage efter ankomsten og igen fyldt med energi som han plejer.

Vi fandt også genbrugsbutikker kun for børn. Et rent paradis for børnene. -fyldt med legetøj og lækkert mærketøj til næsten ingen penge. Og mor her fik købt sig en Ergo bæresele jeg kan bruge til vikle workshops.

14 dage i autocamper.

Efter en uge i lejet hus i Toronto, kunne vi hente vores Autocamper. En kæmpe på 9 meter og en rumpe som en lastbil. Jeg kan love jer for at min mand fik sved på panden da han skulle igennem storbyen eller ind på tankstationer med den. Der var god plads til os 5 og med den luksus der fulgte med, i form af egen køkken, bad, toilet og 6 sovepladser.

I autocamperen gik turen østpå langs en bred fjord (St. Lawrence River) der deler Canada fra USA. Vi handlede ind, så vi de fleste dage kunne spise både morgen-, middags- og aftensmad ved camperen. Og smurte madpakker til vores ture uden camperen. Selvfølgelig var det ikke de helt store kogekundskaber vi kunne klare på to blus og en mikroovn. Men det var virkeligt lækkert at slippe for storbyens fastfood og igen få friske grønsager til alle måltider. Det eneste vi virkelig savnede var det danske rugbrød. Der måtte vi nøjes med groft toastbrød. Faktisk så fandt vi først en dansk bagerkæde (Danish Pastry House) den dag vi skulle flyve hjem og der var det jo lidt for sent. Jeg købte en karton smoothie vi kunne supplere morgenmaden med. Men i de fleste storbyer kunne vi heldigvis også få friskpressede smoothies og juices.

Vi overnattede på div. campingpladser og kun to nætter på Walmarts P pladser. Campingpladsernes standard varierede meget ligefra en åben plads med et festivaltoilet til fine pladser med smukke søer, store legepladser og pools. Vi havde dog sjældent meget tid til at udforske pladserne, da vi gerne skulle køre 2-4 timer om dagen plus pauser for at nå vores planlagte rute.

Motreal og Quebec området

Få dage efter vi havde fået vores camper, fejrede vi Canadas National dag i Montreal. En stor flot fransktalende by. Her lod vi camperen stå på en p plads lidt udenfor byen og tog bussen ind til centrum. Her var alt lukkede på nær spisesteder og der var fest i gaderne hele dagen. Sikke en oplevelse. Der gør de virkelig noget ud af dagen.

Den fransktalende del af Canada som Montreal og Quebec, samtidigt med den manglende wifi på vores mobilen, gav os lidt udfordringer med at finde vej til fx. campingpladser. Men det gik. Vi kørte noglegange lidt i blinde, men holdte ind når vi så noget interessant og fortsatte ellers østpå. I Quebec tog vi ind forbi deres Aquarium. Vi ankom desværre først 45 min inden lukketid, så det blev en hurtig rundtur. Men sikke et fint sted med mange se- og føle oplevelser.

Jo længere østpå vi kom, jo flottere natur. Store bjergskråninger og mange søer/vandløb dukkede frem. Vejen vi kørte på blev mere og mere bakket for den tunge autocamper. Den kæmpede sig op af stigninger op til 19% og bremserne blev sat på prøve nedad igen. Vandfald fossede ned fra bjergene her og her kunne vi komme helt tæt på.

Vores østligste destination. Hvalerne.

Efter 6 dages kørsel nåede vi ud til vores østligste mål. Nemlig vores drøm om at se hvaler. Det passede med årstiden og det bedste sted skulle være ved Tadoussac, hvor vandløb fra bjergene løber ud i den store fjord og derfor lokker de store dyr til pga fiskemængden. Da vi nåede derud lige over middag var der ret tåget, så jeg frygtede virkelig at vi intet ville få at se. Således at 1100km med jag og ræs i camperen ville være forgæves.

Vi skulle sejle ud med en tre etagers båd, da vores mindste dreng på 2 år var for lille til at komme med speed-gummibådene. Men det var også en fin løsning for os. For vi havde klapvognen med og han lagde sig til at sove deri efter få minutters sejlads. Han fik altså ikke set nogle hvaler. Men det gjorde vi andre. Det vrimlede med flere slags hvaler og sæler kort tid efter afgang. Fin hvaler, Mink hvaler og masser af sæler svømmede nysgerrigt rundt om og under båden. De hvide Beluga hvaler så vi i flokke på lang afstand. Tågen var lettet og vi have den fineste udsigt over det stille vand. En helt igennem fantastisk oplevelse. De tre timer på vandet, var helt sikkert den lange køretur værd.

Turen tilbage til Toronto

Derfra gik turen tilbage mod Toronto igen, da vi skulle aflevere Camperen samme sted som vi havde fået den udleveret. Nu havde vi bare lidt mere tid til at nyde strækningen. Vi kunne bruge lidt længere tid på de lækre campingpladser og være mere spontane, når vi fik øje på noget spændende. Vi kom bl.a forbi Canadas største vandland. Det skal lige siges at vi stort set hver dag på hele turen havde 25-30 grader og kun regn få nætter. Så det kæmpe vandland var lige hvad vi havde brug for. Det var dog ret dyrt. Men vi brugte også hele dagen der og havde det virkelig sjovt.

Vi lejede også en kano hvor vi alle 5 lige kunne presse os ned i og sejlede ud på en af de mange smukke søer. Bagefter hoppede vi i vandet og blev kølet af inden vi igen skulle køre videre.

Sharbot lake

Turen var også præget af mange spontane aktiviteter som frokost på offentlig legepladser med eller uden vandleg eller shopping i de mange store Malls.

En tur vi aldring glemmer.

Tak til min skønne familie for denne oplevelse.